Frågor & Svar

 

 

Bredband

Olika orsaker

Om du inte kommer åt internet, kan du försöka med följande:

-Börja med att kontrollera din router och utrustningen så det är rätt inkopplat.

-Starta om routern. Det gör du genom att koppla ur strömsladden till routern och låta den vara urkopplad i ca 30 sekunder. Koppla in sladden och kontrollera att inget glappar och låt routern starta upp.

-Starta om enheten du försöker ansluta, för att se om det avhjälper problemet.

-Prova anslut en annan enhet, för att se om problemet är begränsat till en enhet.

Om inget av ovan fungerar kan du kontakta vår kundservice, det gör du enklast genom att ringa 0660-20 60 00 eller kan du skapa ett felanmälan här.

Om du upplever låg hastighet, kan du försöka med följande:

-
Börja med att kontrollera hastigheten på en dator ansluten med kabel direkt till routern alt. överlämningspunkten.

-Prova olika tjänster för att mäta hastigheten t.ex. www.bredbandskollen.sewww.speedtest.nethttp://speedtest.tele2.net.

-Starta om routern. Det gör du genom att koppla ur strömsladden till routern och låta den vara urkopplad i 30 sekunder. Koppla in sladden och kontrollera att inget glappar och låt routern starta upp. Vänta 5 min innan du kontrollerar hastigheten igen.

Om inget av ovan fungerar kan du kontakta vår kundservice, det gör du enklast genom att ringa 0660-20 60 00 eller kan du skapa ett felanmälan här.

TV

För att få in de lokala sändningar på SVT och TV4 behöver man ha en antenn ansluten till sin TV Hub.

Antennen fungerar bäst om den är riktad mot närmaste TV-mast.

 

När antennen är ansluten till utrustningen startar du en kanalsökning:

Tryck på hemknappen (ser ut som ett hus) på fjärrkontrollen till TV Hub.

Stega åt höger till "kugghjulet" och tryck på OK.

Stega ned till "Kanaler" och tryck på OK.

Nu kommer en kanalsökning att genomföras.

När kanalsökningen är färdig finns de lokala sändningarna på HD versionen av SVT och TV4 kanalerna, obs ej icke-HD versionen.

Beror oftast på att TV Hub ej är uppkopplad på WiFi.

 

För att kolla det:

Tryck på Hemknappen på fjärrkontrollen (ser ut som ett litet hus)

Gå till "kugghjulet" uppe till höger och tryck OK

Gå till "Enhetsinställningar" och tryck OK

Gå till "Nätverk och internet" och tryck OK

Se till att WiFi är aktiverat genom att symbolen till höger om "WiFi" är blå och inte grå,

När WiFi är aktiverat skall det finnas en lista med tillgängliga WiFi.

{Ibland kan det finns så många att man måste utöka listan genom att välja "Visa tillgängliga nätverk" under listan.

Då kan man bläddra igenom alla tillgängliga WiFi.}

Välj ditt WiFi i listan och tryck OK, välj med fördel det som slutar med -AC.

Knappa in ditt WiFi lösenord.

Verifiera att det är rätt lösenord, tryck på knappen längst ned till höger.

Nu skall TV Hub ansluta till WiFi och det skall gå att se på TV igen.

Tryck på knappen TV på fjärrkontrollen för att komma tillbaka till vanligt TV bild.

Skulle meddelandet fortfarande vara kvar, prova att byta kanal.

 

Kvarstår problemet, ring in till vår Support.

0660-20 60 00. Mån-Fre 8-17, lunch 12-13.

Ibland behöver man koppla upp TV Hub på WiFi igen.

Kan stå ett felmeddelande: 

INGEN INTERNETANSLUTNING

Kontrollera din nätverksinställning

Försök igen   Hoppa Över

 

Välj Hoppa över och följ stegen nedan:

 

Tryck på hemknappen på fjärrkontrollen (ser ut som ett litet hus)

Gå till "kugghjulet" uppe till höger och tryck OK

Gå till "Enhetsinställningar" och tryck OK

Gå till "Nätverk och internet" och tryck OK

Verifiera att symbolen till höger om WiFi är blå. Skulle den vara grå, tryck på OK för att aktivera den.

Välj ditt nätverk i listan, MicroNat-XXXXXX-AC, och tryck OK.

Knappa in lösenordet.

Tryck på knappen längst ned till höger när du är klar.

När den är ansluten tryck på TV, längst upp i mitten på fjärrkontrollen för att gå till vanlig TV bild.

Ominstallation av TV Hub

Tryck på Hem knappen (ser ut som ett litet hus)

Välj Inställningar (ser ut som ett kugghjul upp till höger)

Välj Enhetsinställningar

Välj Enhetsinställningar, igen

Välj Återställ

Välj Återställ, igen

Välj Radera allt

Vänta på att den startar om och följ sedan instruktionerna på skärmen

Det finns ett annat sätt att göra en ominstallation om ovanstående inte fungerar

På sidan av TV Hub finns 2 knappar, en Av/På knapp och en Bluetooth knapp

Dra ut strömmen, tryck och håll Bluetooth intryckt samtidigt som strömmen stoppas tillbaka

Fortsätt hålla Bluetooth intryckt tills en av dessa saker händer

1. Det står ”Erasing” på TVn, då släpper man Bluetooth knappen

2. Man har sett den stora färgglada cirkeln/blomman/ögat 2 gånger, då släpper man Bluetooth knappen

Följ instruktionerna på skärmen


Faktura

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

- Pappersfaktura (49 kr i fakturaavgift).
-E-faktura (endast privatkunder).
-E-postfaktura.

Privatkunder har möjligheten att betala sin faktura elektroniskt via sin internetbank.
E-faktura är enkelt, säkert och belastar inte miljön med pappershantering.

Ansöker gör du via din internetbank men tänk på att det är den person i hushållet som står på avtalet med oss, som måste anmäla sig för e-faktura. Gör så här:

-Gå in på din internetbank.
-Välj e-faktura och sök efter MicroGroup Europe AB.
-Följ länken och fyll i personnummer.
-Från och med nu meddelar banken när det finns en ny faktura.
-Betala; logga in på din internetbank och godkänn. Belopp, OCR och allt annat är redan ifyllt.

Hos oss kan du delbetala installationen via Wasa Kredit.
För att beviljas delbetalning behöver du uppfylla nedan kriterier
-Vara minst 20 år.
-Inte ha några betalningsanmärkningar.
-Du behöver vara fast anställd.
-Du är folkbokförd i Sverige sedan minst 3 år.
För att få veta mer om våra delbetalnings alternativ, ring oss på 0660 - 20 60 00 eller besök Wasa för mer info och räkneexempel.


Installation

Vi utför alltid en kontrollmätning av signalen i samband med installationen. På så vis kan vi säkerställa fullgod signal från sändaren och optimal placering av mottagaren.

Information om fri sikt eller inte mot mast!

 
Vår tjänst 8XG kräver fri sikt mot mast. Med det abonnemanget kan vi leverera högre hastigheter till dig. Har du inte fri sikt installerar vi 10XG som har en ny teknik som tar sig igenom löv, förbi berg och träd.

 

Vi har en begränsning på 50 meter för att kunna strömförsörja mottagaren.


Hårdvara

När vi gör våra installationer ser vi vilken hårdvara som passar bäst. Vi har två olika typer av antenner, en för fri sikt och en om man inte har fri sikt. 

Övrigt

Vi söker alltid nya medarbetare! 

 
MicroNät växer kraftigt och vi söker ständigt nya medarbetare.
Kolla in våra aktiva annonser här.
 
Eftersom vi står för egen personal i alla led så kan vi erbjuda ett brett utbud av tjänster.
Du är alltid välkommen att skicka in en spontanansökan via vår e-post. 
 
Är man rätt person med intressant kompetens finns alltid chansen att bli en av oss!